30.1.10

Marketing i neprskane jabuke

.
Kao što mu samo ime kaže MARKETING nastaje na pijaci. Marketing-expert (piljar) ima ispred sebe na tezgi tri gajbe crvljivih jabuka. Počinje polako da pada u očaj. Sve je pokušao: da spusti cenu, da ih "uvalja" nekome kroz trampu na nevidjeno, da ih se reši kroz vezanu trgovinu (kilo jabuka uz tri pušle rotkvica). Počinju već da ga gledaju sa sažaljenjem - puko je... Kad - sa susedne tezge čuje kako neki čiča pita njegovu svastiku Živanu: "...a jeli dete, da te pitam nešto...Jesu li mnogo PRSKANE?"

BENG - to je to! Expert počinje da viče iz sveg glasa: "Evo ovde NEPRSKANE jabukee!!! Zdravlje pre svegaa!!! Nedaj bože ŠTO NI CRV NEĆEE! Crv uvek na kraju dodje po svojee!!!"

...
 

Čitamo (mnogo godina posle) kod Hopkinsa kako "... treba jahati plimu", Seth Godin je to već na sto načina spakovao u svoje planetarne bestselere... A prava istina je da je celu tu "ujdurmu" oko zdrave hrane smislio Živorad "Laki" Šljivić sa Cvetkove-pijace (iz Pinosave na Avali - znam čoveka lično).

Svaku veliku marketinšku ideju smislio je neki "piljar" sa gajbom trulih jabuka i troje gladne dece. To je najbolje čuvana tajna u svetu marketinga: ideje ne nastaju u "fensi" salama za prezentacije i "brain-storminge". Tamo se samo sistematski kradu i imitiraju (na naučnoj bazi). Nema ničeg "fensi" tamo gde se vodi bespoštedna borba za opstanak i stvara BUDUĆNOST marketinga.

Medjutim nije stvar samo u prvenstvu, problem je dublji nego što izgleda na prvi pogled. Znate li kako je nastala Vespa? Dva očajnika su od šuta i otpada na nekom razvaljenom aerodromu sklepali šta su mogli, uneli malo urodjenog italijanskog osećaja, i "uboli" potrebu miliona da se voze jeftino na nečem što nije klasičan motor. Milioni dizajnera, marketinških timova, multinacionalnih korporacija DECENIJAMA pokušavaju da naprave nešto slično i - NIŠTA!


Zašto? Jesu li ona dva očajnika bili toliko pametniji? Ili su možda znali nešto što ovi ne znaju? Ne! Štos je u tome što svi ovi posle njih znaju u čemu je bila tajna njihovog uspeha. U trenutku kada je njima to pošlo za rukom to niko nije znao (čak ni oni). To je bilo nešto NOVO čega nije bilo u knjigama...


Onog trenutka kada Teorija "provali" neku ideju, ona se automatski seli u istoriju marketinga. Avangarda je bila i zauvek ostaje na - pijaci! Šteta (po našu sujetu). Znam da mi mnogi neće poverovati, ne zato što sve ovo ne zvuči logično, već zato što je tako ponižavajuće "prosto" Marketing da stvaraju Piljari i Domaćice?. Sav taj prestiž i glamur, velika imena, tiraži, nagrade, festivali... Najcenjenije zanimanje 21 veka! . . .

A sve se svodi na "hvatanje beleški" na Kalenić-pijaci?


Pa eto - rekoh i ostadoh živ!

.

14 comments:

  1. Klap, klap!
    Sećam se kada se `90-tih pojavila jedna od prvih inostranih reklama kod nas za Džonsonov losion za telo, neutralne ph vrednosti, žene su kao omađijane poludele za njim i svuda si mogao čuti Džonson 5.5!!!! Presmešno! I logično je da iza svega stoje piljari i domaćice, jer je marketing stvar vizije, a ne providnih kancelarija, brainstorming-a i raznih kreativnih timova. Odličan tekst.

    ReplyDelete
  2. Hvala. A znaš, pošto sam "odao" najčuvaniju tajnu marketinga - sada će hteti da me ubiju, pa nije loše imati na svojoj strani nekog ko se zove Sose...

    ReplyDelete
  3. Svidja mi se teorija! A mogu ti reci da je i Praksa: Procter & Gamble rade to decenijama,.. Salju svoje ljude po privatnim kucama,... uz novcanu naknadu naravno,... da posmatraju i analiziraju ponasanje i navike svoje ciljne grupe u svakodnevnici, ... i da bi napravili odgovarajucu produkt/ponudu/pakovanje na trzistu! Veoma dobro posmatrano! :)

    @Kajzer Soze Ako kreativni timovi sisaju iz malog prsta brainstorming, onda svakako se daleko ne stize ... Ja nebih ovde definisala dva "neprijateljske" strane: marketing protiv "normalos" ... Bilo kako, vazno je da funkcionise. A da je Marketing stvar vizije, tu si u pravu,... a malo njih ima viziju... i tu si u pravu.
    Ali oni sa Vizijom su napravili cuda! :)

    ReplyDelete
  4. @njanja - naravno samo sam "malo" karikirao stvari. Treba povremeno "resetovati" stavove, što'no Ameri vole da kažu: "back-to-the-basics", jer ne radi se o sticanju lovorika već o prodaji (često) crvljivih jabuka. Zato me strašno nervira kada razni "experti" unapred napominju kako nema garancije... Nek kažu to "Živoradovoj" gladnoj deci (ako smeju). Funkcioniše - ili ne? Prodaje - ili samo diže rejting (agenciji)?

    Šro bi rekao Set: "ostavite se reklamiranja i počnite da se bavite inovacijama". Naravno, ako znate...

    ReplyDelete
  5. @ Bata - A, twitter ! Pa kud svi turci tu i mali mujo... Do pre neki dan sam "ulazio" par puta i osećao sam se kao Paja Patak: "Čemo ovo služi, a uz to i ne radi..." Onda su mi neki ljudi malo pomogli, a za dalje - videćemo...

    ReplyDelete
  6. Ne mogu sad da se sjetim kako sam nabasala na ovaj blog, ali znam da mi se jako svidja i da se osjecam kao da sam pronasla bukvar za marketing i privatni biznis na jednom mjestu! Fantasticno :D

    ReplyDelete
  7. @Cyber Bosanka - Uu-je! Ne preteruj... Mislim, nije da nije lepo čuti tako nešto, ali ipak... Dobro ti meni došla, i ako mogu nekako da pomognem, samo reci. Uostalom - "naši smo"

    ReplyDelete
  8. Del Boj logika ;)

    Inteligenciju definišu kao sposobnost snalaženja u novoj situaciji. Ona se ne može naučiti, nema recepta za istu. Ili jesi, ili nisi :)) U ova svoja zadnja tri posta čini mi se da upravo govoriš o jednoj prilično uočljivoj kontradikciji u koju upadaju PiaRovci kada pričaju o tom veselom brendu (ja potpun laik, pa sad kenjavim :))-s jedne strane, kažu da je brend originalan, prepoznatljiv, osebujan..a s druge, da se formira upotrebom konvencionalnih znanja i tačno preciziranih pravila, a od strane marketing stručnjaka koji su brendirali na stotine i stotine proizvoda..

    ReplyDelete
  9. @Milko - Logičkih kontradikcija ima svuda oko nas. Uzmimo na primer onu staru mafijašku izreku: "Ko zna ćuti - ko ne zna priča". Ona je duboko kontradiktorna, zar ne? (Možda je bolje da sam ĆUTAO o svemu?)

    ReplyDelete
  10. "Možda je bolje da sam ĆUTAO o svemu?"

    Pisao si, pa ti na brdovitom Balkanu to dodje na isto ;)

    ReplyDelete
  11. A i nije bilo na TV - pa kao da se nije ni desilo...

    ReplyDelete
  12. Ne čitajući ovaj post izneo sam tezu da su prodavci sa Kalenić pijace doktori za marketing u postu Pedye Milicevica 4P.
    Odličan post i još bolja opservacija. :-)

    ReplyDelete
  13. @guru - mene je Pedya "naterao" svojim postom da ponovo uzmem u ruke "Plavu kravu" od Seta Godina. Čudo je kako utičemo pozitivno jedni na druge. A što se fakulteta "Kalenić" tiče: ja i dan-danas kad imam neku novu ideju krenem "od-vrata-do-vrata" da proverim šta o toj ideji misle najvažniji kritičari: oni koji to treba da kupe. Logično - često se vratim sa 100 puta boljom idejom...

    ReplyDelete

Voleo bih da čujem vaš komentar: